מהו חוק הנגשת אתרים? למי הוא מיועד וכיצד ניתן לפעול למטרות הנגשת אתר וורדפרס? כל מה שצריך לדעת על חוק הנגישות לאתרי אינטרנט ועל דרכי הנגשת אתרי וורדפרס בכתבה שלפניכם.

חוק הנגשת אתרים – מה זה בכלל?

חוק הנגישות לאתרי אינטרנט נכנס לתוקפו בסוף שנת 2013 ובמסגרתו נקבעו התנאים השונים החלים על כל בעלי ומפעילי האתרים בישראל לצרכי הנגשת האתר (שבבעלותם או באחריותם) לבעלי מוגבלויות. על פי החוק, המעוגן בסעיף 35 לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות (התשנ”ח 1998), כל אתר אינטרנט (מכל סוג, בכל סדר גודל, חדש או ישן) המופעל מתוך שטח מדינת ישראל, מחויב לעמוד בדרישות התקן הישראלי (של מכון התקנים) לנגישות) וזאת בהתבסס על התקן הבינלאומי מטעם ארגון ה-W3C.

הנגשת אתר וורדפרס
הנגשת אתר וורדפרס

חוק הנגשת אתרי אינטרנט נועד לאפשר לבעלי מוגבלויות הסובלים בין היתר מעיוורון, חרשות, עיוורון צבעים, ליקויי ראיה, מוגבלויות מוטוריות וכדומה, לעשות שימוש פונקציונאלי באתר המונגש, כאשר הליך ההנגשה חייב להיעשות בכל אחד ממרכיבי האתר, לרבות, תכנים ויזואליים (סרטוני וידאו ותמונות), תכנים טקסטואליים, קישורי הפנייה (לינקים), אמצעי יצירת קשר וכדומה.

הנגשת אתרים – דרכי האכיפה ואמצעי הענישה

על פי החוק, כל אתר אינטרנט שיימצא שאינו עומד בדרישות התקן הישראלי לנגישות, עלול לחשוף את בעליו או מפעיליו להרשעה פלילית, הטלת קנסות מנהליים ותביעה אזרחית. כמו כן, בית המשפט אשר ידון בתביעה המופנית כנגד בעלי/מפעילי האתר הלא מונגש, יכול להורות על הפסקת הפעילות באתר לאלתר ו/או עד לעמידתו בדרישות התקן וזאת בנוסף לאחד מהעונשים הקבועים בחוק.

חשוב לדעת: הקנס המנהלי כנגד בעלי/מפעילי אתרים שאינם מונגשים עומד כיום על 150,600 שקלים וזאת בנוסף לתביעה אזרחית על סך 50,000 שקלים אותה יכול להגיש כל אדם המוצא את עצמו נפגע מעצם אי הנגשת האתר לצרכיו.

הנגשת אתרי אינטרנט – חשיבות הנושא

על פי הערכות שונות בתחום הרגלי הגלישה, כרבע מאוכלוסיית גולשי האינטרנט בישראל (כ-25% לערך) סובלת ממוגבלויות כאלו ואחרות המקשות עליה את פעולות הגלישה באתרים שאינם מונגשים לצרכיהם. אוכלוסייה זו מונה בין היתר אנשים הסובלים מעיוורון חלקי/מלא או עיוורון צבעים, אנשים הסובלים מחירשות, אנשים הסובלים מבעיות מוטוריות מסוימות ואנשים הסובלים ממוגבלויות אחרות המקשות עליהם לבצע פעולות גלישה כאלו ואחרות באתרים אשר אינם עומדים בתקן נגישות אתרים.

נתון זה בפני עצמו, טומן בתוכו את החשיבות הנלווית לפעולת הנגשת אתרי אינטרנט על פי דרישות החוק, וזאת ללא קשר לעונשים אליהם חשופים בעלי/מפעילי אתרים אשר אינם עומדים בתקן הישראלי להנגשת אתרים. אי- הנגשת האתר שבבעלותכם לצרכיה של האוכלוסייה בעלת הצרכים המיוחדים היא למעשה ויתור על כרבע מגולשי האינטרנט בכל רגע נתון.

הנגשת אתר וורדפרס- כיצד?

הנגשת אתרים והתאמתם לדרישות חוק הנגישות הינה פעולה מקצועית אותה יש להתאים לכל אחד מסוגי האתרים הפועלים בישראל, לרבות, אתרי וורדפרס בהם ניתן להטמיע תוספי הנגשה כאלו ואחרים העומדים בדרישות התקן הישראלי למטרות הנגשת אתרי אינטרנט.

הנגשת אתר וורדפרס הינו הליך מקצועי המיושם במסגרת הליכי הקמת אתרי וורדפרס חדשים על ידי חברות אינטרנט העוסקות ומתמחות בנושא. בנוסף, הליך ההנגשה מתאפשר גם לאתרי וורדפרס קיימים וזאת באמצעות תוספים מיוחדים המוטמעים במערכת האתר כתוספי וורדפרס לכל דבר ועניין.

בין יתר סוגי התוספים המיועדים לצרכי התאמת אתרי וורדפרס תוכלו למצוא:

  • תוסף ייעודי להגדלת פונט הטקסט באתר הקיים ו/או באתר החדש
  • תוסף ייעודי לצרכי ניווט קולי באתר
  • תוסף ייעודי לתיאורים טקסטואליים על גבי אלמנטים ויזואליים באתר
  • תוסף ייעודי לניגודיות בצבעי האתר

ועוד מגוון רחב של תוספי וודרפרס המותאמים לצרכי חוק הנגשת אתרים על פי התקן הישראלי. תוספים אלו מוצעים לכם במסגרת קוד פתוח המאפשר הטמעה עצמית של התוספים השונים במערכת האתר ו/או לחילופין באמצעות מערכות מובנות להנגשת אתרים המוצעות לכם על ידי חברות אינטרנט המתמחות בתכנון, בנייה ועיצוב של אתרי וורדפרס.

אתרי וורדפרס מונגשים ורספונסיבים

כיום, כמחצית מתנועות הגלישה ברשת האינטרנט מתקיימות באמצעות מכשירי הטלפון החכמים אותם כל אחד ואחת מאיתנו מחזיק ברשותו, ולכן קיימת חשיבות רבה להתאמת אתרי וורדפרס לכל אמצעי הגלישה האפשריים, לרבות, מחשבים נייחים וניידים, מחשבי לוח –טאבלטים, מכשירי טלפון חכם –סמארטפון ואפילו טלוויזיות חכמות בהן נעשה שימוש לצרכי גלישה על גבי מסך גדול.

פעולת ההתאמה לכל אמצעי הגלישה הקיימים, מכונה בשפה המקצועית: רספונסיבי ובמהלכה מומלץ לשים את הדגש עם על פעולות הנגשת האתר לבעלי מוגבלויות בהתאם לעקרונות הנגשת אתרים כנדרש בחוק. במידה ואתם עתידים לבנות אתר וורדפרס בזמן הקרוב, אנו ממליצים לכם לבדוק האם חלק מהשירותים המוצעים לכם על ידי חברת האינטרנט האמונה על בניית האתר כוללים גם שירותי התאמה רספונסיבית של האתר לכל אמצעי הגלישה ושירותי הנגשת האתר בהתאם לדרישות התקן.

נגישות אתרים בוורדפרס

מכיוון שמערכת הניהול המוטמעת באתרי וורדרפס הינה מערכת חינמית המאפשרת הוספה של תוספי וורדפרס בכל רגע נתון, הליכי הנגשת אתר וורדפרס בניגוד לאתרים שאינם מבוססי וורדפרס, הינם הליכים מהירים ומיידים אותם תוכלו ליישם מהיום להיום. במידה ואתרי הוורדפרס שלכם אינם מותאמים לדרישות חוק הנגישות, אנו ממליצים לכם עוד היום לפתור את הנושא ולהימנע מהטלת קנסות ועונשים אחרים הקבועים בחוק הנאכף על ידי גורמים שונים.

 

 

, , , , ,
You may also like
Latest Posts from

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *